۳ دلیل مهم استفاده از تکنیک Content First در طراحی سایت

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
تکنیک Content First در طراحی سایت

تصور کنید وظیفه طراحی بسته بندی یک برند صابون به شما محول شده است. در چنین حالتی، مهم‌ترین سوالاتی که به ذهنتان می‌رسند عبارت‌اند از: «قالب صابون است یا ژل؟» و «اگر قالب باشد شکلش چگونه است؟». ممکن است مشتری بگوید «در مورد شکل هنوز تصمیم نگرفته‌ام و بهتر است ابتدا بسته بندی را داشته باشیم تا بعدا در مورد قالب صابون فکر کنیم». در این سناریو، «از چه رنگ‌هایی استفاده می‌کنید؟»، «چه متنی قرار است روی بسته بندی بنویسید؟»، «از چه تصویری استفاده می‌کنید؟»، «آیا می‌توانید بدون تجسم کردن جزئیات بالا، طرحی برای بسته بندی ارائه دهید؟» جواب یک «نه» جانانه است! هنگام طراحی UX یک وب سایت، محتوا همان «قالب صابون» است و بسته بندی، طراحی UX ی است که ارائه می‌دهید. در این مطلب تاثیرات مهمی که استفاده از تکنیک Content First در طراحی سایت دارد آورده شده است.

تکنیک Content First چیست؟

Content First نام یکی از تکنیک‌های طراحی سایت است که محتوا را پایه و اساس طراحی قرار می‌دهد. قبل از شروع به طراحی سایت، باید از محتوای آن اطلاع داشته باشید و بر اساس آن طراحی را انجام دهید. اگر قبل از طراحی بدانید که قرار است در سایت محتوای طولانی بارگذاری شود، مسلما به ایجاد فضای کافی برای آن‌ها دقت خواهید کرد.

تکنیک Content First در طراحی سایت

 

تاثیر استفاده از تکنیک Content First در طراحی سایت

۱- محتوا به شکل دادن به طرح کمک می‌کند

هنگامی که نوبت به طراحی رابط‌های کاربردی و معناداری می‌رسد که نیاز کاربر را برطرف کنند، محتوا حاکم می‌شود. مشکلی که در متن لورم اپیسوم وجود دارد این است که فضایی را که به آن اختصاص می‌دهید پر می‌کند، اما بی‌معنی است. همچنین تعداد کاراکترهای محتوای زمان واقعی مشخص نیست؛ بنابراین هنگامی که متن placeholder را با محتوای نهایی در مرحله HTML/CSS جایگزین می‌کنید، این احتمال وجود دارد که تعداد نویسه‌ها از فضای اختصاص یافته تجاوز کند و این کار می‌تواند طرح را بشکند.

در زمینه طراحی واسط‌ها، محتوا شامل متنی است که در صفحه نمایش داده می‌شود و همچنین تصاویر و فیلم‌هایی که باید در وب سایت بارگذاری شوند. استفاده از تکنیک Content First در طراحی سایت باعث می‌شود ایجاد یک نگاه سفارشی برای وب سایت شما آسان‌تر شود و کاربر و نیازهای او را در خاطر داشته باشید_رنگ‌های مورد استفاده، عناصر طراحی مانند دکمه‌های کال تو اکشن، وکتورها و غیره.

بگذارید با یک مثال اهمیت این مسئله را بهتر بیان کنیم. سایتی را تصور کنید که عکس‌های آن به صورت Wide هستند اما طراح سایت بدون اینکه از این مسئله خبر داشته باشد، فضایی که برای نمایش عکس‌ها در نظر می‌گیرد فضایی مربعی شکل است. حال شما تصور کنید پس از اینکه سایت راه اندازی می‌شود چه بلایی سر این عکس‌ها و نمایش آن‌ها می‌آید.

سبک محتوا، تن صدای متن و تصاویر نیز به سبک طراحی UI کمک می‌کنند.

۲- محتوا کمک می‌کند سفر کاربر به صورت کارآمدتر ترسیم شود

اگرچه زیبایی شناسی و تصاویر یک سایت توانایی تحت تاثیر قرار دادن کاربر هنگام مراجعه به یک وب سایت یا استفاده از یک برنامه موبایل را دارند، اما اینکه بدانید مخاطبی که به سایت شما سر می‌زند با چه هدفی این کار را انجام می‌دهد می‌تواند به شما تا حد زیادی کمک کند که سایت خود را کاربردی‌تر طراحی کنید. تکنیک Content First در طراحی سایت همان چیزی است که کاربر را قلاب شده نگه می‌دارد.

برای مثال بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی تصور می‌کنند که تصویر محصول جزو اولویت‌های کاربر است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در بسیاری از زمینه‌های تخصصی، تصویر محصول جزو اولویت‌های کاربر نیست، پس بهتر است که همه فروشگاه‌های اینترنتی بیشتر فضای صفحه و باکس محصول خود را به تصویر محصول اختصاص ندهند.

زیرا این کار باعث می‌شود که طراح نتواند برای هر محصول، تصویر مناسبی انتخاب کند و بعد اینکه محتوایی که در مورد محصول است از جمله قیمت و مشخصات محصول، ممکن است فضای کمتری داشته باشند.

برای نمونه یک سایت فروش آهن را در نظر بگیرید. در این نوع سایت به دلیل اینکه کاربران آن در زمینه حوزه کاری خود مسلط هستند و همچنین معمولا خریدهای دوره‌ای انجام می‌دهند، نیازی نیست که تصویر محصول را مشاهده کنند، زیرا پس از مدتی مشاهده تصویر محصول برای کاربران سایت کسل کننده خواهد شد.

پس به جای اینکه در طراحی این سایت، عکس محصول قرار داده شود بهتر است که امکانی که در اختیار کاربر قرار داده شود که زودتر به قیمت و موجودی محصول دسترسی پیدا کنند تا در نهایت سفارش محصول برای آن‌ها آسان‌تر شود.

۳- تکنیک Content First به طراحی ریسپانسیو موثر کمک می‌کند

بیشتر تغییراتی که در طراحی سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد به دلیل این است که طراح سایت از استراتژی محتوای سایت آگاهی ندارد. اگر شما به عنوان طراح سایت از محتوای سایت آگاهی داشته باشید نیازی نخواهد بود که پی در پی در سایت خود تغییراتی ایجاد کنید.

تصمیم گیری در مورد محتوا قبل از شروع طراحی، به تصمیم گیری در مورد نقاط شکست در طرح متن و طراحی برای اندازه‌های مختلف دستگاه کمک می‌کند.

استفاده از لورم اپیسوم در ابتدا و سپس جایگزین کردن با محتوای نهایی، باعث می‌شود طراح برای متناسب کردن اندازه‌های مختلف صفحه، کل کار را مجددا طراحی کند. طراحی مجدد یک صفحه زمان و انرژی زیادی را هدر خواهد داد! ویرایش کورکورانه محتوا در آخرین لحظات باعث می‌شود بسیاری از محتواهای باارزش و معنی‌دار از بین بروند.

تکنیک Content First در طراحی سایت

 

سخن پایانی

استفاده از تکنیک Content First در طراحی سایت مرحله دیگری را به کار اضافه می‌کند و باعث می‌شود طراح سایت و صاحب کسب و کار پس از برگزاری جلسات متعدد، به درک درست و شناخت دقیقی از ماهیت سایت برسند. اگرچه این مرحله ممکن است هزینه طراحی سایت را افزایش دهد اما در صورت نادیده گرفته شدن، در آینده هزینه‌های بیشتری را برای صاحب کسب و کار به دنبال خواهد داشت. در صورتی که قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی را دارید نگاهی به مطلب «صفر تا صد راه اندازی کسب و کار اینترنتی در منزل» بیندازید. به نظر شما استفاده از تکنیک Content First در طراحی سایت چه تاثیرات دیگری دارد؟ نظرات خود را با ما و سایر مخاطبان آبانیتو وب به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: uxdesign

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *