مهم‌ترین ویژگی‌های لندینگ پیج خوب کدامند؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
ویژگی های لندینگ پیج خوب

یکی از ابزارهای اصلی و بسیار پرکاربرد در بازاریابی اینترنتی که به چشم می‌خورد، استفاده از صفحه فرود یا لندینگ پیج یا Landing Page است، ابزاری که بسیار در وب‌سایت‌های بزرگ ایرانی همانند دیجی کالا، بامیلو و … برای رسیدن به اهداف مشخص شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. صفحه فرود آنقدر مهم هست که حتی به آن صفحه هدف هم می‌گویند، با آبانیتو وب همراه باشید تا با ویژگی‌های لندینگ پیج خوب آشنا شوید.

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟

زمانی که من برای اولین بار کلمه «صفحه فرود» را شنیدم، تصور کردم که همه صفحات وب در اصل صفحات فرود هستند (زیرا وارد تمام صفحات می‌شویم)، درست است؟ اشتباه است! برای اینکه یک صفحه در دسته‌بندی «صفحات فرود» قرار گیرد، باید از یک صفحه دیگر توسط لینک دعوت به آن صفحه وارد شویم. فرقی نمی‌کند که این صفحه هر مدل از آگهی تبلیغاتی گوگل باشد (جستجو، نمایش و غیره)، یک تبلیغات هزینه‌دار در فیس‌بوک، اینستاگرام و غیره، یا یک تبلیغات ایمیلی باشد. برای اینکه یک صفحه به معنای واقعی در دنیای بازاریابی در دسته صفحات فرود طبقه‌بندی شود، باید انتقالاتی صورت پذیرد که باعث شود آن شخص وارد یک صفحه جدید دیگر شود. Unbounce این موضوع را به زیبایی بیان می‌کند: «در بازاریابی دیجیتال، یک صفحه فرود در اصل یک صفحه وب مستقل است که به طور خاص برای اهداف بازاریابی یا کمپین تبلیغاتی ایجاد شده است».

الان که دقیقا معنای صفحات فرود را متوجه شدیم، بسیار مهم است در نظر داشته باشیم که هزاران صفحه فرود بد و نامناسب وجود دارد. در حقیقت، فقط ۲۲ درصد از کسب‌وکارها از نرخ تبدیلات صفحات فرودشان راضی هستند. اگر لندینگ پیج جذاب ندارید، پس طبیعتا نرخ تبدیلات شما هم بالا نیست.

لندینگ پیج یا صفحه فرود را می‌توان ویترین یک سایت دانست که هرچقدر کامل‌تر، زیباتر و با جذابیت بیشتری باشد، بیننده را به بازدید از سایت ترغیب خواهد کرد.

لندینگ پیج چیست؟

آیا صفحه‌ فرود همان صفحه‌ اصلی وب‌سایت است؟

به این نکته توجه کنید که صفحه‌ فرود، همان صفحه‌ اصلی یا هوم پیج و بخشی از وب‌سایت شما نیست. بنابراین نباید همان عناصری که صفحه‌ اصلی وب‌سایت شما را تشکیل می‌دهند، مانند لینک‌ها یا دکمه‌های فراخوان را در آن به کار برد، زیرا هدف اصلی در این صفحه ترغیب بازدیدکننده به انجام یک عمل خاص است و افزودن عناصر اضافی، تمرکز او را در انجام این عمل به هم می‌زند.

به ‌عبارت دیگر، صفحه فرود تنها برای یک منظور طراحی می‌شود، درحالی‌که صفحه‌ اصلی وب‌سایت شامل تمامی اطلاعاتی است که در آن وب‌سایت و شرکت تجاری وجود دارد و چندین هدف را دنبال می‌کند.

اگر در مورد اینکه آیا صفحه اصلی وب‌سایت شما می‌تواند جایگزین صفحه‌ فرود باشد یا نه تردید داشتید، این دو سوال را از خود بپرسید:

  • آیا این صفحه، تنها یک هدف را دنبال می‌کند؟
  • آیا این صفحه تنها یک درگاه یا دکمه‌ی فراخوان (Call To Action) برای فرایند تبدیل (مخاطب به مشتری) دارد؟

landing page

ویژگی‌های لندینگ پیج خوب

حال که با کلیات این مفهوم آشنا شدید بهتر است بدانید ویژگی‌های لندینگ پیج خوب چیست؟ و چه عواملی در طراحی این نوع از صفحات نقش دارند. به صورت قاطع نمی‌توان گفت که تمامی ویژگی‌های لندینگ پیج ها یکسان و از یک الگوی خاص تبعیت می‌کنند زیرا این صفحات به دنبال جذب مخاطب بیشتر هستند و همانطور که می‌دانید رفتار کاربران و مخاطبین و در کل انسان‌ها قابل پیش‌بینی نیست و سلایق فردی در این زمینه نقش دارند.

اما مهم‌ترین عواملی که با توجه به تجربه و مقالات علمی مطرح شده‌اند را برای شما تشریح می‌کنیم.

جامع بودن

نکته اول قابل بیان در ویژگی‌های لندینگ پیج خوب جامع بودن آن است؛ یعنی زمانی که کاربر وارد این صفحه می‌شود هم بخواند، هم ببیند و هم به راحتی برای برطرف نمودن نیاز خود اقدام کند. پس می‌توان نتیجه گرفت که این صفحه یا صفحات باید جامع باشند و بتوانند بخش‌ها و مطالب (نه فقط متن) سایت را پوشش دهند.

این مطلب را از دست ندهید: صفر تا صد طراحی وب سایت ریسپانسیو

طراحی ویژه و متفاوت

معمولا در اکثر صفحات سایت از یک الگوی طراحی یکسان استفاده می‌شود، مثلا صفحات بلاگ سایت شما معمولا همگی یک طرح شبیه به هم دارند؛ اما برای لندینگ پیج اینگونه نیست و یکی از ویژگی‌های لندینگ پیج خوب این است که باید طراحی ویژه و متفاوتی داشته باشد.

 استفاده از زبان ساده

قدرت تاثیرگذاری و اهمیت محتوا را در طراحی یک لندینگ پیج مناسب، دست کم نگیرید. ممکن است در دنیای آنلاین، محتوای تصویری غالب باشد اما محتوای متنی همیشه قدرتمند است. لازم نیست از اصطلاحات تخصصی و پیچیده استفاده کنید زیرا به احتمال زیاد باعث عدم درک آن از سوی کاربر و در نتیجه فراری دادن آن‌ها می‌شود.

مثل یک کاربر فکر کنید، پیام موردنظر را در ذهن خود بررسی کنید، آن را با صدای بلند بخوانید و سعی کنید برای هرچه بیشتر ساده و شفاف کردن آن وقت بگذارید. اگر نمی‌توانید مفهوم موردنظر خود را به روش بسیار ساده برای کاربران توضیح دهید، مسلما پیام شما نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

ویژگی های طراحی لندینگ پیج خوب

حل مشکل و توضیح راه حل

مردم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کالا یا خدمات مورد جستجوی خود وارد صفحات فرود می‌شوند و در صورتی که نتوانید کاربر را در خصوص ارزش واقعی خود قانع کنید، مدت زمان بازدید او بسیار کوتاه خواهد بود.

فروش مستقیم و زبان وابسته به آن در دنیای آنلاین کارایی ندارد و تنها زمانی موفق خواهید بود که به مخاطب درباره کالا یا خدمات خود و مزایای استفاده از آن آموزش دهید.

از دیگر ویژگی‌های لندینگ پیج خوب این است باید به حل مشکل کمک کند و چیزی که بیشتر اهمیت دارد، توضیح این واقعیت است که محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید چگونه مشکل را برطرف می‌کند. اگر پیام شما برای پیشنهاد راه حل و روش آن مشخص و روشن نباشد، نرخ تبدیل به حد موردنظر شما نخواهد رسید.

صرف نظر از شکل ارائه محتوا که می‌تواند در قالب متن، تصویر، ویدیو، اینفوگرافیک و … باشد، صفحه فرود یا همان landing page شما باید با معرفی ارزش‌ها و ایجاد نیاز برای ثبت نام به جذب کاربران هدف کمک کند.

این مطلب را از دست ندهید: چگونه در کوتاه‌ترین زمان در صفحه اول گوگل قرار بگیریم؟

عدم استفاده از نوارهای منوها در طراحی صفحات فرود

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داده است که تنها ۱۶% از صفحات فرودی که طراحی می‌شوند از نوارهای منو استفاده نمی‌کنند و این در حالی است که آزمون‌ها نشان داده‌اند که عدم وجود نوارهای منو می‌تواند بر نرخ تبدیل تاثیر مثبت داشته باشد. در واقع استفاده از نوارهای منو در لندینگ پیج ممکن است باعث پیچیده شدن تجربه کاربر در این صفحه و در نتیجه پایین آمدن مدت زمان بازدید او شود.

سخن پایانی

کاربران به محض ورود به صفحه فرود، در همان چند ثانیه اول تصمیم می‌گیرند که در آن صفحه بمانند یا صفحه را ترک کنند. پس اگر اصول و ویژگی‌های لندینگ پیج خوب را ندانید، به احتمال خیلی زیاد کاربرانی که وارد صفحه می‌شوند را از دست می‌دهید و هزینه‌هایی که برای هدایت آن‌ها به این صفحه کرده بودید را هدر می‌دهید. برای طراحی این صفحه وقت بیشتری بگذارید و سوالات زیادی را از خود بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *