پرسنال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست و چرا مهم است؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
برندسازی شخصی

آیا تا به حال نام خود را در گوگل سرچ کرده‌اید؟ ممکن است ببینید عده‌ای از شما نام برده‌اند و این برای شما تبدیل به دغدغه شود که آیا دیگران دقیقا آن‌طور که خودتان می‌خواهید در موردتان صحبت می‌کنند؟ دقیقا در چنین نقطه‌ای است که بحث پرسنال برندینگ یا برندسازی شخصی مطرح می‌شود.

به این نکته توجه داشته باشید که برند شخصی شما صرفا برای مطرح کردن نامتان نیست، بلکه ابزاری است برای نشان دادن قابلیت‌ها و توانایی‌های شما. پس لازمه personal branding داشتن توانایی و ظرفیت‌های جالب توجه است. وقتی در مورد برند شخصی صحبت می‌کنیم، در تلاشیم آنچه را که هستیم نمایش دهیم. پس باید سعی کنیم این موقعیت واقعی باشد. شما با رعایت این موضوع اعتبار کسب می‌کنید. برند شخصی شما ترکیبی از مهارت‌ها و تجربیاتی است که دارید.

ما در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم به جزئیات بیشتری در مورد چیستی برندسازی شخصی، دلایل اهمیتش، مراحل برندسازی شخصی و تکنیک‌های موفقیت در فرآیند آن بپردازیم.

پرسنال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست؟

ایده پرسنال برندینگ طی چند سال گذشته به طور فزاینده‌‌ای در بین افراد جویای کار و متخصصان رواج پیدا کرده است.

برندسازی شخصی فرایند تعیین شخصیت شماست، چه کاری می‌خواهید انجام دهید و چگونه می‌خواهید خود را به دیگران معرفی کنید.

به عبارت ساده‌تر، برندسازی این است که چگونه خود را به دیگران عرضه می‌کنید.

همه در حال حاضر هویت نام تجاری خود را دارند: خصوصیاتی که آن‌ها را متفاوت و منحصربه‌فرد می‌کند.

فرآیند برندسازی شخصی فرصتی برای کشف، تقویت و بازاریابی این خصوصیات به شما می‌دهد.

این مطلب را از دست ندهید: مهم‌ترین معیارهای انتخاب نام برند که متخصصان به شما نگفته‌اند

رسنال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست

چرا پرسنال برندینگ مهم است؟

وقتی نوبت به برندسازی شخصی می‌رسد، برخی از افراد آن را زمان گیر و یا نه چندان مهم تلقی می‌کنند و آن را نادیده می‌گیرند.

درست است که باید برای یک برندسازی اصولی زمان و انرژی بگذارید؛ اما این طرز تفکر که ایجاد یک برند شخصی اهمیت ندارد، کاملا اشتباه است و در ادامه به دلایل آن اشاره خواهیم کرد:

مردم شما را در هر مرحله از شغلتان که باشید، در گوگل جستجو می‌کنند.

صرف نظر از سن و یا سطح کاری شما، کسانی هستند که در اینترنت به دنبال شما بگردند. هر آنچه آن‌ها درباره شما بیابند، می‌تواند تاثیر بسزایی بر آینده حرفه‌ای و شخصی شما بگذارد. به این آمار توجه کنید. به گفته CareerBuilder:

امروزه بیش از نیمی از کارفرمایان تا زمانی که در اینترنت در مورد فرد متقاضی به کار جستجو نکنند، وی را استخدام نمی‌کنند.

به خاطر چنین مسئله‌ای یک مصاحبه کاری را از دست ندهید. اگر به فکر استخدام شدن نیستید و فکر می‌کنید که این موضوع به شما ربطی ندارد، دوباره فکر کنید! مخصوصا اگر کسب و کار خودتان را دارید و یا به شکل پیمانی و فریلنسری کار می‌کنید:

بیش از نیمی از مشتریان به این خاطر یک شرکت و یا فرد فریلنسر را برای همکاری انتخاب کرده‌اند چون در دنیای مجازی حضوری پررنگ و مثبت داشته‌اند.

اگر شما به درستی بر روی آوازه خود در فضای مجازی کار نکنید، قطعا فرصت‌های کاری را از دست خواهید داد.

در حال حاضر یک فرد معمولی هر ۲-۳ سال شغلش را عوض می‌کند و در سال ۲۰۲۱، ۴۰% نیروی کار به شکل آزاد کار و پیمانی خواهند بود. این بدان معنی است که یک برند شخصی قوی، بیش از هر زمان دیگری، حائز اهمیت است. در واقع به هر میزان که می‌خواهید موفق باشید، به همان میزان برند سازی شخصی‌تان اهمیت پیدا می‌کند.

بر اساس یک مطالعه اخیر از Weber Shandwick:

  • مدیران ارشد جهانی ۴۵% از اعتبار شرکتشان را در گرو اعتبار مدیران عاملشان می‌دانند؛ که تقریبا یعنی نصف اعتبار آن شرکت!
  • به علاوه شهرت یک مدیر عامل نقشی مهم در جذب کارکنان یک شرکت (۷۷%) و همچنین ایجاد انگیزه در آن‌ها برای ادامه همکاری (۷۰%) دارد.
  • نحوه تعاملات یک مدیر عامل در فضای مجازی رابطه مستقیمی با معروفیت و موفقیت یک شرکت دارد.

آمارها را اگر کنار بگذاریم، مهم‌ترین دلیل برای تمرکز بر برندسازی شخصی، کمک به خودتان است. به این مسئله به دید یک راهکار اضافی برای رشد موفقیت‌های خود نگاه کنید.

پرسنال برندینگ یک گام بی‌دردسر در جهت تحقق اهدافتان است. صرف نظر از وضعیت صنعت یا حرفه شما، برندسازی شخصی شما این قدرت را دارد که تمام فرصت‌ها برای پیشرفت را کاملا نابود کند و یا تبدیل به موفقیت کند. هر زمان که به یک دید حرفه‌ای در مورد برند شخصی رسیدید، به یاد داشته باشید که این مسئله بخش مهمی از رشد حرفه شما است؛ و در نظر داشته باشید که ممکن است به منابع، زمان و تلاش زیادی نیاز داشته باشد.

ساخت و بهینه سازی پروفایل‌های جدید، ایجاد محتوا در مورد شما و کار شما، شناسایی اهدافتان، اتخاذ یک استراتژی برای پرسنال برندینگ، شاید خسته کننده به نظر برسد؛ اما وقتی اساس کار را اصولی ایجاد کرده باشید، مسیر راه مشخص می‌شود که باعث می‌شود کل فرآیند بسیار قابل کنترل باشد.

این مطلب را از دست ندهید: رضایت مشتری چیست و چرا مهم است؟

چرا برندسازی شخصی مهم است

مهم‌ترین راهکارهای برندسازی شخصی

در این بخش می‌خواهیم به برخی از مهم‌ترین راهکارهای لازم برای ساخت برند شخصی بپردازیم:

۱-مشخص کردن هدف

در ابتدای هر کاری، شما باید دقیقا بدانید که برای رسیدن به چه هدفی تلاش می‌کنید؛ بنابراین در برندینگ شخصی باید اهداف خود را مشخص کنید، پتانسیل‌های موجود را بشناسید و بهترین برنامه را مشخص کنید.

۲-حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی پرطرفدارترین بخش اینترنت است. جایی که شما بی‌واسطه با تمامی افراد رو در رو می‌شوید و می‌توانید تمامی فعالیت‌ها، تفکرات و حرف‌های خود را بی‌پرده به مخاطبانتان بگویید. ظهور شبکه‌های اجتماعی در جهان و رواج تب روزافزون این رسانه‌های گروهی در ایران، یکی از ریشه‌های جدی شدن برندسازی شخصی بوده است. همچنین شبکه‌های اجتماعی ارزان قیمت یا رایگان هستند؛ پس هر کسی فکر می‌کند حالا که رسانه‌ای در اختیار دارد، می‌تواند به ساخت برند شخصی فکر کند. از طرفی عددی بودن و امکان مقایسه کمّی موقعیت خود با دیگران در شبکه‌های اجتماعی، از جمله مواردی محسوب می‌شوند که تب پرسنال برندینگ را جدی‌تر از گذشته کرده‌اند.

۳-پست مهمان و حضور در انجمن‌ها

خسیس نباشید و تلاش کنید با حضور در بسترهای مختلف مخاطب بیشتری برای خود جذب کنید. هرچه می‌دانید به عنوان پست مهمان در سایت‌های معتبر منتشر کنید و از انتشار رایگان آن‌ها هراسی نداشته باشید. درآمد شما در جای دیگری برمی‌گردد.

ساخت برند شخصی

سخن پایانی

برندسازی شخصی یا پرسنال برندینگ (Personal Branding) همانند برندسازی تجاری اهمیت بسیار زیادی دارد. در برندسازی شخصی شما روی خودتان، نقاط قوت، وجه تمایزها و ارتقای شخصیتتان کار می‌کنید و تلاش می‌کنید با افزایش دائمی اعتبار خود مخاطبان بیشتری جذب کنید. جذب مخاطبان بیشتر باعث می‌شود فرصت‌های بیشتری پیش‌روی شما قرار بگیرد و درآمدزایی بیشتری داشته باشید.
باید حواستان باشد خودِ واقعی‌تان باشید و صادقانه در جهت ارزش‌آفرینی و کمک به مخاطبان گام بردارید تا به برندی قابل اطمینان تبدیل شوید. ساخت برند شخصی نیز مانند برندسازی تجاری نیازمند صبر و هزینه کردن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *